Wednesday, November 2, 2011

suasana fizikal ketika menerima klien..

ketika menerima kedatangan klien ke bilik kaunseling, kaunselor haruslah menyediakan satu keadaan ataupun suasana yang boleh menyebabkan klien sedar bahawa kaunselor menerima dan bersedia membantu klien...Egan (1988) telah memberikan akronim SOLER sebagai singkatan kepada komunikasi bukan lisan yang penting sebagai peringatan kepada kaunselor..

  • S - face the client SQUARELY

  • O - OPEN POSTURE

  • L - LEAN TOWARD

  • E - EYE CONTACT

  • R - RELAXED
p/s semoga apa yang disampaikan dapat kita amalkan bersama bagi mempertingkatkan mutu profesion kaunseling di Malaysia.








sifat-sifat yang perlu ada dalam diri setiap kaunselor...

sebagai seorang kaunselor, terdapat beberapa sifat yang perlu diwujudkan dalam diri supaya klien ataupun masyarakat akan lebih senang untuk mendekati dan berbincang mengenai apa-apa sahaja isu. antaranya ialah...


  • aproachability                       - boleh dibawa berunding
  • openness                              - bersikap terbuka dan berminat mendengar
  • genuineness                          - bersifat jujur dan tidak berpura-pura
  • empathy                               - memahami dan menyelami
  • unconditional positive regard - menerima tanpa mengira bagaimana pun latar belakang ataupun klien